De eerste 400 km zitten erop!

15 januari 2013 - Tafraoute, Marokko

Voor de geïnteresseerden even een update van ons Marokkaanse fietsavontuur tot nu toe. Elke dag zit vol avonturen en nieuwe ervaringen, dus even de belangrijkste ontdekkingen tot nu toe:

Marokkanen zijn echt het vriendelijkste volkje dat we ooit ontmoet hebben, iedereen toetert, zwaait of roept bonjour, ca va?, bonne route!, bonne journee!, bonne sante!, bonne courage! en als Tim even niet kijkt, bonne taille!

We hebben nog geen wolkje gezien, maar `s avonds kan het goed koud zijn!

Ze doen hier veeeuuuul suiker in de thee

Wij doen inmiddels veeuuul suiker in de thee

Vrouwen zijn bijna niet op straat te vinden, maar eenmaal bij een familie in huis blijken ze een heel gelijke rol te hebben

We fietsen meer dan de helft van de tijd in de lichtste of zwaarste versnelling

Alle cliches over de woestijn zijn waar, het is er droog!, stil! en zanderig! Toch was het wild kamperen spannend

Tim wil vooral meters maken en Eva pauzes houden, maar stiekem is Tim blij als we stoppen en Eva voldaan als we veel meters gemaakt hebben

Maar wat hebben we inmiddels allemaal al gedaan? De reis verliep heel vlot. In Agadir stonden onze fietsen al op ons te wachten bij aankomst en binnen een uurtje fietsten we het vliegveld uit. De volgende dag zijn we aan onze eerste fietstocht begonnen. Eerst over de snelweg, daarna over een landweggetje en vervolgens door de duinen. Op het landweggetje klapte ik ineens keihard tegen het asfalt. Van de weg geraakt, onwankel en mijn voeten niet los kunnen klikken. Tja, dan ben je bijna 30, maar de eerste reactie was toch blijven liggen en met krokodillentranen wachten tot Tim me op kwam rapen. Gelukkig alleen wat schaafwonden op mijn handen, dus voortaan handschoenen aan, helm op en klikpedalen bij het vuilnis. Toen 2 nachten gekampeerd aan zee en verder langs de kust. Prachtige route om er lekker in te komen. Vanuit Sidi Ifni zijn we het binnenland in gefietst en dat was onverwachts heel veel stijgen!  Daarna was het nog 3 dagen fietsen door de anti atlas naar Tafraoute zonder hotels op de route. De eerste nacht dus in de woestijn gekampeerd, pfff eigenlijk prima, maar toch wel spannend, dus niet echt lekker geslapen. De volgende dag waren we dus echt toe aan een rustdag, maar dat ging niet. Dus toch maar verder, en om 16 uur waren we maar weer aan het zoeken naar een geschikt kampeerplekje toen we ineens een bordje ´auberge 8 km´ zagen staan! Toen we belden bleken we meer dan welkom, dus dan maar 16km omfietsen. Gelukkig kwamen ze ons met vrachtauto tegemoet. De auberge lag in een dorpje waar 1x per maand toeristen komen en kwam met een heel pakket aan activiteiten waar het gezin onze ´rustdag´ mee gevuld heeft, oneindig veel theesessies, henna tatoeage zetten, een fort bezoeken, meel maken, muziek maken enz enz. Ontzettend gastvrij en enthousiast, maar na 2 nachten ook wel fijn om weer weg te fietsen. Onderweg naar Tafraoute kwamen we een italiaan tegen die ook met de fiets was. Hier in Tafraoute is het een stuk toeristischer, maar dat is soms ook wel fijn. Weer even wat rustdagen en dan op weg richting de tizi´n´test, een enorme beklimming in het atlas gebergte..

Fotos zijn op facebook te vinden

1. Willem:
    15 januari 2013
    Klinkt allemaal heel gaaf daar!! Geniet er van tortelduifjes!
  2. Doortje:
    15 januari 2013
    Hoi Tim en Eva, spannend allemaal hoor! Geniet ervan!
  3. Doortje:
    15 januari 2013
    Hier sneeuwt het trouwens!!!
  4. Willemien:
    15 januari 2013
    Ja, sorry voor het leedvermaak, maar ik vind jouw avontuur met de klikpedalen toch het smeuïgste verhaal. Het leed was natuurlijk ook wel weer geleden toen je het opschreef.
    Ik ga weer eens even virtueel reizen en goegelmepsen naar de omgeving van Tafraoute.
    Ik heb zelf net vandaag een nieuwe knie besteld. Die komt 25 februari binnen. Kan ik ook weer eens lekker aan het pedaleren slaan.
    Zet hem op, veel plezier en hou het stuur recht!
  5. Eva:
    15 januari 2013
    Heel veel plezier daar en geniet ervan!!
  6. Ad:
    15 januari 2013
    Waauw, zon zand zee en zuper zoete zenzatie!
    Je weet;mooie herinneringen kunnen een leven lang mee gaan!! Hier 15 cm sneeuw en matige vorst... ook mooi...toch?
    ja toch?....Oké, onze Kempen zijn dan betoverd maar jullie zon doet wònderen. Laat het je gebeuren.
    Liefs en geluk voor jullie allebei.
  7. Maaike:
    16 januari 2013
    dag lieverds, wat klinkt het weer heerlijk avontuurlijk, smullen van je verhalen, zie je al liggen aan rand van de weg te wachten tot je prins je komt redden ;) en vooral de bonne taille;) ..zon, zand, gastvrije vriendelijke mensen, cultuur, mooie natuur....tikkeltje jaloers wel want inderdaad de winter is NL binnen gekomen. Wel mooi wit buiten, en als dan het winterzonnetje doorkomt geniet ik daar wel weer van.

Benieuwd naar de volgende up date van jullie fiets avontuur.

Bonne route, fun Liefs
  8. Willemien:
    Hoi Tim en Eva,
    Frankrijk is een luchtaanval begonnen op de rebellen in Noord-Mali, van het type Al Qaida. Nu ik zie dat jullie erg zuidelijk gaan, lijkt het me toch belangrijk voor jullie om je op de hoogte te stellen van de risico's van op drift geraakte rebellen en eventueel ontvoeringsgevaar. Ik ben geen paniekzaaier, maar ze hebben eerder al buitenlanders in gijzeling genomen en een kat in het nauw maakt rare sprongen.
  9. Jannies en Cor:
    16 januari 2013
    goed om te lezen dat jullie het naar je zin hebben, nog veel plezier :)
  10. Tim en Eva:
    16 januari 2013
    Bedankt voor alle leuke reacties! En we zijn weer op weg naar het noorden Willemien, hoewel er ook nog 1000 km zand tussen ons en Mali zit. Stiekem downloaden we bijna dagelijks de krant... Interessant hoor, alle discussies over wel of niet een record aan files. En wij maar klagen als er meer dan 5 auto's per uur voorbij komen.
    Hier hoor je trouwens niets over mali.
  11. Marieluca:
    18 januari 2013
    We want to see pics asap!!