Kerstvakantie in Indonesie

13 januari 2011 - Maumere, Indonesië

For English see below

Tja, het is toch Indonesie geworden. De vlucht naar Bali was betaalbaar en bovendien was ik hard aan kerstvakantie toe na het intense India. In Bali overkwam me weer een enorme cultuurschok op het vliegveld, het stikt er van de australische vakantiegangers in korte broek en slippers. In Kuta-Bali heb ik tussen alle 24-uurs kroegen, karaoke barren en tattoo shops een aardig hotel gevonden en een plan gesmeed om zo snel mogelijk die drukte weer te ontsnappen.

Samen met canadese Kate ben ik via Sanur naar Nusa Lembongang gegaan, een heerlijk rustig eilandje met mooie stranden, precies wat ik nodig had. Daar hebben we een scootertje gehuurd, gezwommen , lekker gegeten en gedronken en kerst gevierd met wat anderen. Erg grappig om al die kerstbomen aan het strand te zien. 1e kerstdag zijn we met de groente boot naar Padangbai gevaren waar we cocktails in het zwembad gedronken hebben en ‘s avonds met een hele club de kroeg in gedoken zijn.

Ik was inmiddels al weer een week in Indonesie en had nog niets van de cultuur gezien, dus besloot om 8 uur met OV naar de volgende bestemming te gaan i.p.v. 2 uur met de speedboot. Dat was echt fantastisch, 4 uur met de comfortabele ferry, een uur in een minibus met heel vriendelijke chauffeur, soep gegeten bij lokaal eethuisje, weer een uur in minibus door prachtige jungle van Lombok, 15 min in paard en wagen naar het haventje en een half uur in een gammel bootje om eindelijk op Gili Trawangan aan te komen. Dat is echt een party eiland. Niet helemaal mijn stijl, maar in het kader van ‘nu we er toch zijn..’ heb ik me daar maar gewoon aan over gegeven.

Toen was ik inmiddels wel klaar om wat meer van Indonesie te zien en ben ik naar Lombok gegaan. Daar heb ik vervolgens een scooter gehuurd voor een week en ben lekker in mijn eentje rond Lombok getourd. Dat was helemaal fantastisch! Langs prachtige stranden, door de jungle, over bergweggetjes van vulkaan gebergte, door de mist en regen, in de zon en door prachtige rijstvelden. Na drie dagen ben ik in Kuta-Lombok uitgekomen waar ik nieuwjaar gevierd heb. Erg gezellige relaxte avond gehad en met leuke mensen tot 12 uur lekker met de voetjes in het zand bier gedronken om daarna de kroeg in te duiken met live-band. Kuta-Lombok is een heel relaxed surfdorp, dus heb ook dat maar eens geprobeerd. Maar de 2 meter hoge golven hebben meer bijna-dood-ervaringen opgeleverd dan een surfende Eva, maar was toch erg leuk!

Vanuit Lombok heb ik een 24 uur durende reis ondernomen naar Flores met twee boten en twee bussen. In Labuanbajo heb ik besloten om twee dagen te gaan duiken omdat het een van de mooiste plekken in de wereld is. En dat was zo gaaf, ik heb veruit de meest indrukwekkende duik ooit gemaakt! Ik heb 73 minuten met mantaroggen onder water gelegen. Het was gewoon moeilijk om ze niet aan te raken en sommigen waren nieuwsgieriger dan mij. Wat een enorme beesten! Onderweg zijn we ook de komododraken gaan bekijken op Rinca eiland en op de terugweg heb ik me af laten zetten op een onbewoond eiland met wat hutjes erop. Inmiddels deelde ik mijn kamer met Veronica die ik op straat op Labuanbajo opgeduikeld had toen ze op zoek was naar een kamer. Dat was weer heerlijk niets doen en op het strand liggen. Gisteren zijn we weer in actie gekomen en zijn we naar Bajawa gegaan waar we vandaag traditioneel dorpje bezocht hebben en wat hotsprings.

Kortom; lekker vakantie gevierd hier en nu tijd om de rest van Indonesie te ontdekken. Het is zo’n enorm land dat ik hier wel een jaar zou kunnen rondreizen en dus zeker ooit terug ga. Het is hier zo mooi en afwisselend en de mensen zijn super! Ben inmiddels ook een beetje Indonesisch aan het leren, want dat is toch veel leuker dan engels proberen te praten tegen mensen die dat niet verstaan. Over een week wil ik richting Sulawesi in het noorden van Indonesie gaan en dan wordt het daarna misschien toch tijd om naar huis te komen…

Wederom heul veul foto’s in de map Indonesie!

English version:

Christmas holidays in Indonesia

Well, I ended up in Indonesia after all. The flight to Bali was affordable and I needed a Christmas holiday after intense India. In Bali I had a huge culture shock again at the airport, so many Australian tourists in shorts and flipflops. In Kuta-Bali I found a nice hotel between all 24-hour pubs, karaoke bars and tattoo parlors where I made and a plan to escape the crowds again as soon as possible

Together with the Canadian Kate I traveled via Sanur to Nusa Lembongang, a quiet island with beautiful beaches, just what I needed. There we rented a scooter, went swimming, had good food and drinks and celebrated Christmas with some others. Very funny to see all those Christmas trees on the beach. On Christmas day we took the vegetable boat to Padangbai where we drank cocktails in the pool and went to the pub at night with a group of random people.

I was already in Indonesia for one week and had seen nothing of the culture, so decided to go to the next destination by public transport in 8 hours instead of 2 hours by speedboat. That was really great, 4 hours with the comfortable ferry, one hour in a minibus with a very friendly driver, had soup in a local eatery, again one hour by minibus through beautiful jungle of Lombok, 15 minutes in horse and carriage to the harbor and 30 minutes in a rickety boat to finally arrive at Gili Trawangan. This is really a party island. Not quite my style, but in the context of ‘now we are here anyway ..’ I decided just to surrender.

By now I was ready to see more of Indonesia and I went to Lombok. I have hired a scooter for one week and been touring on my own around Lombok. That was fantastic! Along beautiful beaches, the jungle, over mountain roads of volcanic mountains, through the fog and rain, sun and beautiful rice fields. After three days I ended up in Kuta Lombok where I've celebrated New Year. Very nice relaxing evening with nice people and till midnight drank beer with my toes in the sand, and then headed for a pub with live music. Kuta Lombok is a very relaxed surf town, so I also tried doing that. But the two meters high waves have provided me with more near-death experiences than a surfing Eva, but was fun nonetheless!

From Lombok, I took a 24 hours journey to Flores with two boats and two buses. In Labuanbajo I decided to dive for two days as it is one of the most beautiful places in the world. And that was so cool, this was by far the most impressive diving I ever did! I had 73 minutes with manta rays underwater. It was just hard not to touch them and some were more curious than me. What a huge animals! Along the way we went to see the Komodo dragons on Rinca island and on the way back I had myself dropped on a desert island with some huts on it. Meanwhile, I shared my room with Veronica who I picked up on the street in Labuanbajo when she was looking for a room. It was great to do nothing and relax on the beach. Yesterday we took action again and we went to Bajawa where we went to a traditional village today and visited some hot springs.

In short, had a great holiday here and now it’s time to discover the rest of Indonesia. It is such a huge country, I could easily travel for one year here and will definitely go back. It is so beautiful and varied here and the people are great! I’m also learning some Indonesian language because it is so much better than trying to speak English to people who don’t understand that. In about one week I will move up north in Indonesia to Sulawesi, and then perhaps it will be time to make my way home...

Again many pictures in the folder Indonesie!