Goodbye Africa... Hello India!

10 november 2010 - Mumbai, India

For English see below

Jaja, ik heb Afrika verlaten.. Navraag bij de Tanzaniaanse autoriteiten resulteerde in de conclusie dat we geen land kunnen bezitten in Tanzania tenzij we $300.000 investeren of een locale partner zoeken die 51% van ons land en/of bedrijf bezit. Beide zien we niet zitten en met Maarten heb ik besloten dat de optie Tanzania (Mafia Island) afvalt voor een hostel. Maarten gaat verder op onderzoek uit in Mozambique en als hij iets vindt, ga ik hem helpen. Dus toen.. kon ik verder gaan reizen, maar waar naartoe?! Wat een luxe probleem. Ik heb drie dagen naar Google maps zitten staren, vliegtickets bekeken en het internet afgespeurd en uiteindelijk heb ik gewoon besloten naar India te gaan. India was de reden dat ik wilde reizen en vooral omdat ik daar nog lang niet klaar was. Daarom ben ik vannacht naar Mumbai gevlogen om verder te gaan waar ik gebleven was met Hanneke. Sowieso moet ik nog in een Bollywood film spelen, dus dat ga ik morgen doen!

Maar Afrika verlaten, gek hoor. Wat ik het meeste ga missen is toch wel de vriendelijkheid en oprechtheid van de mensen…

• De taxi chauffeur in Dar es Salaam die mijn camera terug kwam brengen nadat ik hem zelf in de taxi had laten liggen
  • De vrachtwagenchauffeur die ons een heuse safari heeft bezorgd en het geld ervoor weigerde
  • De tientallen mensen in alle landen die me de weg gewezen hebben door 15 min mee te lopen en zo nodig de bus betalen i.p.v. “first left, second right and keep on walking till green building”
  • Lieven & Gloria en Lorna & Leon bij wie ik zo lang gelogeerd heb en me een tijdelijk thuis gegeven hebben
  • De man in Ethiopie naast me in de bus die vraagt: “heb je nog vragen over mijn land?”
  • De jongen op de campingdisco in Tanzania die zijn 10 vragen die ik altijd heb willen stellen aan een Mzungu aan ons voorlegde (waarom is er in Europa monogamie, dat werkt toch niet?!)
  • Iedereen die me een lift aangeboden heeft en zijn levensverhaal vertelde
  • De busgenootjes die hun eten met me deelden
  • Alle kinderen die ik op schoot heb gehad in busjes
  • De medereizigers die ik ontmoet heb, het schept toch een band als je bij die handvol toeristen hoort
  • Met Maarten, papa, Charlotte, Hanneke en Roel reizen
  • En nog zo veel meer fijne ervaringen….

In Europa horen we nooit iets van Afrika en wat we horen is slecht nieuws. Maar Afrika heeft perfecte vakantiebestemmingen en is niet alleen een plek om vrijwilligerswerk te doen. Mijn mening daarover is ook wel sterk veranderd. Ze komen hier niet bepaald handjes tekort met 80% werkloosheid. Het enige wat soms ontbreekt is de ondernemingslust, wat niet echt versterkt wordt door alle goedbedoelde initiatieven vanuit de westerse wereld waar lokale bevolking niet tegenop kan. Het enige wat ik dus kan doen, is jullie vragen om die ondernemingsgeest te stimuleren door je vakantiegeld in Afrika op te komen maken. Er is nog zoveel te ontdekken!

• Paradijselijke stranden zoals je dat alleen op tv ziet
  • Kerken, moskeen en tempels; en alle religies leven harmonieus door elkaar
  • Enorm veel wildlife om je dat echte Afrika gevoel te geven
  • Berglandschappen om dagen in te wandelen
  • Indrukwekkende watervallen
  • Prachtige meren om te relaxen
  • Regenwoud met dat echte regenwoud geluid van apen, tropische vogels en verder niets..

Hmm, ik vraag me af waarom ik vertrokken ben.. Tja, voor lekker eten moet ik toch in India zijn. En na dat busongeluk heb ik toch een lichte busangst ontwikkeld, dus een treinenland komt als geroepen. Maar ik ga zeker ooit terug naar Afrika!

PS. Er staan 4 nieuwe foto's in de map Tanzania van het laatste weekje wachten op mijn Indiase visum aan de noordkust van Tanzania

Englis version below

Yeah, I left Africa .. Check with the Tanzanian authorities led to the conclusion that we can possess no land in Tanzania unless we invest $ 300,000 or a local partner who owns 51% of our property and / or business. We don’t like either of these options, so Maarten and I decided against the option Tanzania (Mafia Island) for a hostel. Maarten continues to investigate in Mozambique and when he finds something, I go help him. So then .. I could go traveling again, but whereto?! What a luxury problem. I have been staring for three days at Google maps, airline tickets and surfing the Internet and eventually I decided to go to India. India was the reason I wanted to travel and particularly because I wasn’t finished there yet. So that’s why I flew to Mumbai last night to continue where I left off with Hanneke. I still have to play in a Bollywood movie, so that's what I do tomorrow!

But it’a funny to leave Africa though. What I will miss most of all is the friendliness and sincerity of the people ...

• The taxi driver in Dar es Salaam that brought back my camera after I left it in the taxi myself

• The truck driver who has provided a real game drive and refused to make the money

• The dozens of people in all countries that have given directions by walking along for 15 minutes and if necessary pay for the bus instead of "first left, second right and keep on walking till green building"

• Lieven & Gloria and Lorna & Leon with whom I've stayed so long and gave me a temporary home

• The man in Ethiopia next to me on the bus who asks, "do you have any questions about my country?"

• The boy at the campsite disco in Tanzania that asked us his 10 questions that I always wanted to ask a Mzungu (why is there monogamy in Europe and how does that work?!)

• Anyone who has offered me a ride and his life story with it

• The buspassengers who shared their food with me

• All children I had on my lap in the minivans

• The other travelers I met, you’re connected if you’re among the handful of tourists

• Traveling with Maarten, my dad, Charlotte, Hanneke and Roel

• And so much more pleasant experiences....

In Europe, we hear nothing from Africa and what we hear is bad news. But Africa is a perfect holiday destination and is not just a place for volunteering. My opinion on this has also changed significantly. They are not exactly short of labor with 80% unemployment. Sometimes the only thing missing is the spirit of enterprise, which is not reinforced by any well-intentioned initiatives from the Western world which locals can not match. The only thing I can do is ask you to encourage the enterprising spirit by spending your holiday in Africa. There is so much to discover!

• Paradise beaches as you only see on tv

• Churches, mosques and temples, and all religions live together harmoniously

• Huge wildlife around you that provide the real African feeling

• Mountain landscapes for days of hiking

• Impressive waterfalls

• Great Lakes to relax

• Rainforest with the real sounds of rain forest; monkeys, tropical birds and nothing else ..

Hmm, I wonder why I left.. Well, for good food I had to go to India. And after that bus accident I'm not too comfortable in buses anymore, so am ready for train-country. But I'm sure I’ll come back to Africa at some point!

PS. There are 4 new pics in the Tanzania folder of my last week waiting for my visa on the north coast of Tanzania

1. eveline v kampen:
    10 november 2010
    Wat een mooi verhaal, als je niet in een bollywood film terecht komt, omdat ze om de een of andere reden geen blonde, gebruinde chick met blauwe ogen willen, dan kun je altijd nog denken aan scriptschrijver!

het ga je goed eev, laat me weten hoe t is, want na 15 jaar is het voor mij ook tijd om mijn goede vriend in de Himalaya weer eens op te zoeken...pff there is so much to do he!

Btw, ben n beetje klaar met newcastle, was van het weekend in Byron, en I so miss it! hahaha! daar zijn gewoon wat meer reizigers en dus meer mensen met dezelfde ideeen en levensstijl, that makes me feel home, ga er terug voor kerstmis en Ny!

have a great time!
  2. Paula:
    11 november 2010
    Super verhaal weer Eva! Have fun in India!
  3. Margot:
    12 november 2010
    Hey Eva, Ik zit af en toe stiekem op je blog / FB te kijken, wat gaaf allemaal! Ik geniet vanuit hier met je mee, wauw. Geniet ervan en laat ons af en toe weten wat voor mooie dingen je allemaal meemaakt!

Groetjes,

Margot
  4. Henk:
    14 november 2010
    Hey Eva,
    zoals mijn verhaal over iran jouw heeft geinspireerd, zo inspireer jij mij weer met dit verhaal om toch ook ooit eens naar Africa te gaan. Dit klinkt allemaal erg goed.
    gr. Henk
  5. Sanne Huijsmans:
    17 november 2010
    Hee Eva,

Je hebt wel Hilde als prinses carnaval van Nederwette gemist.. ik zou maar snel thuiskomen. Maar je Afrika promo doet het goed al heb ik nu eerst India op mijn lijstje staan. Al zul je daar straks wel nog meer over te vertellen hebben. Geniet ervan daar! Groetjes Sanne
  6. Dolly:
    24 november 2010
    Lieve Eva en Margriet,

Wat leuk dat jullie nu samen kunnen reizen voor enkele weken. Ik heb vanmorgen bij Ad jouw website gelezen Eva. Wat een super mooie foto's en verhalen. Veel succes verder daar in India.Vanavond ga ik naar je moeder om haar te feliciteren met haar 57e verjaardag. Veel groetjes van Dolly en Wil x x