Tanzania

2 november 2010 - Dar es Salaam, Tanzania

English version below

Tijd voor een nieuw berichtje, want dat is weer even geleden. Heb de afgelopen maand bezoek gehad en dat was erg leuk!

In Nairobi kwam ik Roel tegen bij de bagageband aangezien onze vluchten tegelijk aankwamen en een dag later stonden we daar Hanneke, Charlotte en Frans (vader van Han) op te wachten. Zo leuk om hun weer te zien, hoewel het maar van korte duur was. 3 uur slapen, 6 uur in de bus naar Arusha, samen wat eten en toen begon voor hun het grote avontuur. Ik terug naar mijn hostel waar ik een jongen tegenkwam van de vorige keer Arusha, dus heb ik me ook even geconcentreerd op Kilimanjaro. If you can’t climb it, just drink it..

Vanuit Arusha ben ik naar Dar es Salaam gegaan, waar ik weer bij Lorna & Leon kon slapen, de zuid-afrikaanse expats waar ik 3 maanden eerder met Carl gelogeerd had. Die zijn er op vooruit gegaan en wonen nu in een gigantisch huis, met zwembad. Daar logeer ik nu regelmatig als ik terug in Dar ben en heb daar mijn eigen kamer met badkamer, heerlijk!

Vervolgens ben ik naar Mafia island gegaan om field research te doen voor ons hostel. Veel gezien, maar ook een nederlands meisje tegengekomen die met haar vader en twee kenianen van Mozambique naar Kenia aan het zeilen waren in een dhow (afrikaanse houten zeilboot). Ze boden me een lift aan naar Zanzibar, maar die heb ik op het laatste moment af moeten slaan aangezien ik de volgende dag 2 plots land kon gaan bekijken, erg jammer!

Daarna via Dar naar Zanzibar gegaan waar ik de Kilimajaro klimmers weer ontmoet heb, ben megatrots op ze! We hebben 4 dagen decadent genoten van strand, lekker eten, snorkelen en lekker bijkletsen. Helemaal super. Toen moesten Han, Lot en Frans helaas al weer naar huis en ben ik met Roel weer naar Lorna & Leon gegaan. Zij hebben ons meegenomen naar een zuid-afrikaanse braai-brunch op het strand.

Ik wilde Mafia graag aan Roel laten zien en je kan er perfect duiken, dus daar zijn we 3 dagen geweest. Onderweg van Mafia naar Mbeya hebben we een bus ongeluk gehad. Best heftig, we hebben met 80kmpu een tegemoet komende landcruiser geraakt die total loss was en de bus kon ook niet verder. Weet niet hoe gewond de inzittende van de landcruiser waren aangezien niemand engels kon, maar de buspassagiers hadden niets. Tja, statistisch gezien stond dit al een tijdje op de planning, maar je schrikt er toch wel van. Daar sta je dan, in the middle of nowhere naast de weg met 100 afrikanen. Gelukkig was er een vriendelijke vrachtwagenchauffeur die ons oppikte. Hij kocht eten en drinken voor ons en toen we door een national park redden, stopte hij voor giraffen, zebras, buffels en baboons. Zo cool, een echte safari dus. En bij aankomst wilde de chauffeur niet eens het geld wat we hem wilde betalen voor de 8 uur durende lift, terwijl dat heel normaal is hier, wat een gastvrijheid!

Bij Mbeya hebben we een camping met tent gevonden waar we 3 dagen gerelaxed hebben. We hebben naar een prachtig kratermeer gewandeld en toen we terugkwamen, was er een heuse campingdisco gaande. De community campsite bleek het laatste-schooldag-feestje te hosten en we hebben uren op de afrikaanse hits staan dansen, ja, zelfs Roel!

De reden dat we naar Mbeya zijn gegaan is omdat er een trein van Mbeya naar Dar gaat. Hij doet er 2x zo lang over en gaat maar 2x per week, maar een trein is altijd een beleving. Uiteindelijk is de trein om 6 uur i.p.v. 14.30 uur vertrokken en had dus een lichte vertraging van 15 uur, gisteren sprak ik iemand die 48 uur vertraging had gehad deze week, dus we hebben geluk gehad! De 22 uur durende rit zelf was relaxed met een prachtig landschap. Maar toen we om 4.30 uur ‘s ochtends aankwamen, moest Roel haasten om zijn bus te halen naar Nairobi, die heeft dus 3 dagen achter elkaar gereisd… Ik heb weer ingecheckt bij Lorna & Leon en daar ben ik al weer 5 dagen. Beetje relaxen en bedenken wat de volgende stap wordt. Een hostel beginnen of verder reizen? Ik hou jullie op de hoogte!

Foto's staan weer in de Tanzania map, heul veul!

English:

Time for a new message, which is again a while ago. Have had visitors in the last few weeks and that was fun!

In Nairobi I met Roel at the baggage claim as our flight arrived at the same time. One day later and we welcomed Han, Charlotte and Frans (Han's father) there. So nice to see them again, even though it was only short. Sleep 3 hours, 6 hours on the bus to Arusha, eat together and the great adventure could begin for them. I returned to my hostel where I ran into a guy from last time Arusha, so I focused on Kilimanjaro as well. If you can not climb it, just drink it ..

I took a bus from Arusha to Dar es Salaam and went back to stay at Lorna & Leon’s, the South African expatriate where I had stayed with Carl three months earlier. Who have got a better place and now live in a huge house with pool. I stay there regularly now when I am back in Dar and have my own room with bathroom, great!

I then went to Mafia Island to do field research for our hostel. Seen a lot, but also met a Dutch girl with her father and two Kenyans who were sailing in a dhow (African wooden sailboat) from Mozambique to Kenya. They offered me a ride to Zanzibar, which I had to turn down at the last minute to stay longer because I suddenly was offered to plots of land, too bad!

Then via Dar to Zanzibar where I met up with the Kilimanjaro climbers again, am mega proud of them! We enjoyed 4 days of luxury with beach, good food, good snorkeling and chat. Super. Han, Lot and Frans unfortunately had to go home and Roel and I went back to Lorna & Leon. Who took us to a South African braai brunch on the beach the next day.

I wanted to show Roel Mafia and you can dive perfectly there, so we went there three days. On the way to Mbeya from Mafia, we had a bus accident. Pretty heavy stuff, we hit an oncoming Toyota Land Cruiser with 80kmph which was total loss and the bus couldn’t drive either anymore. I don’t know how injured the passengers of the land cruiser were because nobody could speak English, but the bus passengers were okay. Well, statistically it was on planning for a while, but it scared me anyway. There you are in the middle of nowhere next to the road with 100 Africans. Fortunately there was a friendly truck driver who picked us up. He bought food and drinks for us and when we drove into a national park, he stopped for giraffes, zebras, buffaloes and baboons. So cool, a real safari. And on arrival the driver did not even accept the money we wanted to pay him for the 8-hour lift, while that is normal here, what a hospitality!

In Mbeya, we found a campsite and a tent where we relaxed for 3 days. We walked to a beautiful crater lake and when we came back, there was a campingdisco going on. The community campsite was hosted the last-schoolday-party and we’ve been dancing for hours on the African hits, yes, even Roel!

The reason we went to Mbeya is because there is a train going from Mbeya to Dar. It takes twice as long as the bus and only runs twice a week, but a train is always an experience. Eventually, the train left at 6 am instead of 14.30 pm and therefore had la slight delay of 15 hours, yesterday I met someone who had been delayed 48 hours this week, so we were lucky! The 22-hour ride itself was relaxed with a beautiful landscape. But when we arrived at 4.30 am, Roel had to rush to catch his bus to get to Nairobi, he’s been travelling 3 days on a row... I've checked in again with Lorna & Leon and have been here 5 days now. Relax and decide what to do next. Starting a hostel or travel further? I'll keep you posted!

Pics are in the Tanzania folder, many!