In een uitgeholde boomstam door Oeganda

4 juli 2010 - Ruhengeri, Rwanda

He mzungus!

Ik ben inmiddels 3 landen verder, dus wellicht tijd voor een update! Een belachelijk lang bericht en nieuwe foto’s in het album Tanzania en Oeganda.

Na mijn bericht vanuit Dar hebben we de boot naar Zanzibar genomen. Daar hebben we een dagje een vespa gehuurd. En ja, Zanzibar is een paradijs, kijk maar hoe tevreden Carl erbij ligt in de hangmat terwijl er 15 zweedse dames in bikini in de helblauwe zee zwemmen. Maar we hadden al best veel strand-palboom-blauwe zee locaties aangedaan, dus nadat Carl terug naar Jo’burg is gevlogen ben ik na 2 dagen ook verder gegaan. In Moshi heb ik een prachtige wandeling gemaakt aan de voet van de Kilimanjaro. Maar in Arusha aangekomen had ik inmiddels een week lang geen toerist gesproken, dus die lichte eenzaamheid heb ik volledig verdronken in een mzungubar. Aangezien ik safari te duur vond in Tanzania en ik niemand kon vinden om mt meru te beklimmen wilde ik verder. Lot had gemaild dat Oeganda super is en toen ik ook nog een bradt guide van Oeganda in mijn handen geduwd kreeg zat er niets anders op. Na nl voetbal in een kroeg van 8m2 gekeken te hebben ben ik in 20 uur via Kenya naar Oeganda gereist.

Oeganda is prachtig, het heet terecht de parel van Africa! De hoofdstad Kampala heeft een fantastische sfeer en die heb ik dan ook een paar dagen verkend. Samen met een zweedse kerel (Anders) een spiritueel dagje gehad door een Bahai tempel, moskee en kathedraal te bezoeken. Toen met Anders naar Ssese islands gegaan op Lake Victoria (2e grootste meer vd wereld). Daar in een fantastisch hostel gezeten en lekker gerelaxed. Ik moest in Masaka ff wat boodschappen doen en inmiddels was Anders verder gegaan en was ik in een hostel met een hoop nl vrijwilligers beland. Daar zijn we ‘s avonds op een bruiloft terecht gekomen, fantastisch! Uiteraard stonden wij mzungus (blanken) in het middelpunt en we hebben iedereen goed vermaakt met onze professionele dansstijl.

Volgende bestemming was Lake Bunyonyi, ik was net op tijd voor wedstrijd Nederland-Slowakije en daar liep ik Anders weer tegen het lijf. Halverwege de wedstrijd Brazilie-Chili ging het licht uit omdat de benzine op was voor de generator en omdat ik te veel van de lokale gin gesnoept had.. Anders had 3 dagen op een eilandje doorgebracht wat fantastisch was, dus ik de volgende dag mijn katerhoofd in een uitgeholde boomstam gesleept. Na 1 uur peddelen bleek ik bij het ‘verkeerde’ eiland te zijn, waar ik de enige gast was, maar dat vond ik wel ff prima. De volgende ochtend heb ik weer een boomstam naar het volgende eiland genomen na een wandeling en heerlijke lunch kon ik de conclusie trekken dat dit weer niet het goede eiland was. Opnieuw de boom in en uiteindelijk bij het goede eiland aangekomen. Daar 2 dagen gezwommen, in de zon gelegen, gelezen en sudokus gedaan, het leven is zo zwaar..

Eergisteren ben ik met twee 19-jarige engelse jongens naar Kisoro gereisd om een vulkaan te beklimmen. Aangezien de heren eerst gorilla’s gingen kijken, ben ik naar het zoveelste meer gegaan om daar in een prachig landschap in een tent te overnachten. Vanmorgen zouden we om 7 uur de vulkaan op het drielandenpunt Congo, Uganda, Rwanda beklimmen. Om 6.15 uur stond de boda-boda (brommertaxi) voor de deur, het zou 35 minuten rijden zijn, wat een nachtmerrie!! 2 x zonder benzine, 2 kapotte brommers, 1 valpartij, een half uur lopen, 2 x de verkeerde bestemming en 3,5 uur later was ik weer terug in Kisoro en heb ik de jongens moeten smsen dat ze zonder mij moesten vertrekken. Mijn stemming was uiteraard geweldig, dus besloot ik mezelf te trakteren op een nieuw land; Rwanda. Een nieuwe boda-boda naar de grens genomen, mezelf uit Oeganda gestempeld en bij de Rwandese grens aangekomen, bleek ik vooraf online mijn visa aangevraagd te moeten hebben. Ik moest dus terug om een printje te gaan halen, maar dat kon niet, want ik was al uitgestempeld, aaaaaargh!! Zonder enige moeite heb ik toen mijn tranenjoker gespeeld en binnen 10 minuten had ik ineens een visa, mijn geld gewisseld tegen een gunstige koers en een escort naar de bus. Die joker bewaar ik, want die kan nog wel eens van pas komen ;-).

Hier in Rwanda heb ik geen flauw idee wat er te beleven is, aangezien het een beetje een opwelling was om hiernaartoe te reizen, dus ga nu het internet maar eens afspeuren. En een visa is maar 15 dagen geldig, dus dan ga ik weer terug naar Oeganda, want daar ben ik nog lang niet klaar! Eind juli komt Maarten namelijk naar Oeganda!!! Maar daarover volgende keer meer ;-)

1. Charlotte:
    4 juli 2010
    Mooi verhaal weer lieveling. Goed dat Maarten naar Uganda komt! Hier inmiddels heftige training aan de gang. Deze week wordt ticket geboekt naar Tanzania ;)

Heb je Bradt Guide ontvangen, thanks! Staat goeie informatie in. Zanzibar ziet er prachtig uit dus misschien kunnen we daar een kleine rendez-vouz plannen OF in Uganda.. :) We'll keep in touch.
    Doe voorzichtig!! En spaar je tranenjokers, komen vast nog van pas. Dikke kus!!!
  2. Gwenn:
    8 juli 2010
    Wat gaaf om te lezen dat je het zo naar je zin hebt gehad in Uganda! Mooie foto's van Lake Bunyoni, ik herkende het plekje! Waar heb je gekampeerd? Wat een drama om in te peddelen he, die boomstammen
    Veel plezier in Rwanda, (hoop dat je Congo gaat overslaan...), ook daat komt de tranenjoker vast nog wel van pas (de -ik ben blond en snap het echt niet-joker heb je vast ook nog wel op zak toch?)
    Happy travels!
  3. Loes:
    10 juli 2010
    Zo maak je nog s wat mee hè!